Punttikoulu

Painonnosto on nuorille hyvä ja turvallinen vapaa-ajan harrastus. Kaikkien ei tarvitse tulla olympiavoittajaksi tai maailmanmestareiksi, vaan tavoitteen voi asettaa omien kykyjen mukaan jäsentenvälisistä kilpailuista ylöspäin. Eikä painonnoston harrastajan tarvitse vättämättä edes kilpailla, sillä laji on erinoimainen kuntoilumuoto, joka kehittää monipuolisesti kaikia fyysisiä ominaisuuksia.

Painonnosto on pitkät perinteet omaava olympialaji, jonka vahvuuksina voidaan pitää parasta soveltuvuutta voima- ja tasapainoharjoitteluun ja oikean nostotekniikan oppimiseen. Näin painonnosto tarjoaa optimaaliset harjoitteet lähes kaikille muille urheilulajeille voima- ja tasapainoharjoitteluun.

Painonnosto on myös hyvä apuharjoitusmuoto kaikkiin urheilulajeihin. Painonnostoliikkeisiin perustuva voimaharjoittelu onkin saanut viime vuosina jalansijaa monien urhelulajien parissa – lihaksisto kehittyy sopusuhtaisesti samoin muut fyysiset ominaisuudet.

Painonnoston opit ovat myös levinneet laajalle. Keppijumpan ideologia juontaa juurensa painonnostosta, jonka perusliikkeistä (työntö ja tempaus) kepillä kuntoilu sai alkunsa. Keppijumpan harrastajia on Suomessa varovasti arvioiden noin 200 000 ja laji sopii erinomaisesti työpaikkaliikuntaan sekä parantamaan liikkuvuutta ikääntyvillä ihmisillä.

Mitä punttikoulu tarjoaa ja kenelle?

Punttikoulu on tarkoitettu 8-15 -vuotiaille, mutta myös nuoremmat ja vanhemmat ovat tervetulleita. Punttikoulut harjoittelevat yleensä noin kaksi kertaa viikossa ja punttikoulun ohjaajana toimii seuravalmentaja.

Punttikoulussa opitaan oikea nostotekniikka ja perusasiat harjoittelun suhteen. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Oikeat varusteet ja välineet
  • Harjoituspäiväkirjan pito
  • Käyttäytyminen harjoitussalilla: järjestys / turvallisuus
  • Painonnoston lajiharjoittelu: kestävyys, luukkuvuus, kimmoisuus, taito ja koordinaatio, nopeus, tasapaino ja ketteryys
  • Alku- ja loppuverryttely
  • Kilpailuun valmistautuminen ja itse kilpailu (säännöt)
  • Rehtiys ja “fair play”